‘Meer focus en betere schoolprestaties door ergotherapie’

11 december 2023

Ergotherapie bij problemen op de middelbare school, kan dat ook?

Jazeker, ook jongeren kunnen veel baat hebben bij ergotherapie. Op dit moment zien wij in de praktijk regelmatig jongeren met verschillende vragen. Zo begeleiden wij jongeren met longcovid klachten, problemen met schrijven en bieden we hulp bij het vragen over verminderde aandacht en concentratie. Zo ook bij Kim een jonge meid van 15 jaar aangemeld op advies van bekenden, nadat school verder onderzoek heeft geadviseerd. Verder onderzoek naar een concentratiestoornis, waarvan de kans groot is dat deze aanwezig is, maar ouders niet meteen een meerwaarde zien van een diagnose.

Tijdens een intakegesprek met Kim en haar ouders werd duidelijk dat de problemen vooral op school en tijdens het maken van huiswerk naar voren komen. Samen met de ergotherapeut is besloten om eerst te kijken wat ergotherapie kan betekenen voordat wordt doorverwezen voor een neuropsychologisch onderzoek.

Kim heeft moeite om zich te concentreren op school tijdens de uitleg. Ze droomt weg en de informatie komt dan niet meer binnen. Er gebeurt op dat moment vanalles in haar hoofd. Dit gebeurt ook tijdens het zelfstandig werken en tijdens het maken van haar huiswerk. Lang de aandacht hierbij houden is lastig, ze verveelt zich. Er zijn dan vaak ook andere dingen te doen die ze leuker vindt, zoals het tekenen in boeken. Het leren voor toetsen is hierdoor erg lastig, wat terug te zien is in haar cijfers. Het opletten tijdens de lessen kost haar op dit moment zo veel energie, dat er bijna geen energie meer over is om tijdens de pauze gezellig met vriendinnen te kletsen. Kim geeft aan dat ze weinig last heeft van haar omgeving.

Na een uitgebreid intakegesprek, is de ergotherapeut gestart met het inzicht krijgen in het richten van de aandacht in de klas- en thuissituatie. Vanuit de prikkelverwerking waren er weinig opvallendheden te zien, maar de alertheid lijkt vaak wat laag te zijn. Aan de hand van een alertheidsmeter is uitgelegd hoe dit in je lichaam werkt en er is bekeken wat een optimale alertheid zou moeten zijn wanneer je wil opletten of zelfstandig werken. Kim had snel door op welke momenten ze welke alertheid heeft en of dit passend is bij de situatie. Gedurende de dag wissel je namelijk continue in je alertheid, tijdens het slapen is deze heel laag, tijdens het sporten juist heel hoog.

Kim gaf heel duidelijk aan dat wanneer ze een les niet snapt of minder interessant vindt, dat haar alertheid dan omlaaggaat. De ergotherapeut is samen met Kim aan de slag gegaan met verschillende strategieën om de alertheid ook op deze momenten te verhogen zodat ze haar aandacht erbij kan houden.

Zo komen we weer terug op het tekenen, dit leidt haar af, maar als het op de juiste manier ingezet wordt, kan het Kim ook helpen door bijvoorbeeld haar aantekeningen al tekenend te maken.

Daarnaast vindt Kim het fijn om iets in haar handen te houden, ze heeft verschillende materialen uitgeprobeerd maar iets kleins zoals een knikker of sleutelhanger, blijkt het fijnst te zijn. Dit valt niet op en is gemakkelijk mee te nemen.

Wat daarnaast voor Kim ook goed helpt, is het opzoeken van diepe druk in een beweging. Door kracht te zetten en te bewegen worden de hersenen gestimuleerd en worden er stofjes aangemaakt waardoor je je beter kan concentreren. Daarom heeft de ergotherapeut Kim geadviseerd om tijdens het maken van haar huiswerk, het werken af te wisselen met beweging.

Kim is met de tips en adviezen van de ergotherapeut aan de slag gegaan. Het friemelen en bewegen helpt Kim om haar aandacht te richten tijdens de uitleg, maar ook tijdens het maken van verschillende schooltaken. Vooral de bewustwording hierin heeft haar erg geholpen.

Naast het verbeteren van aandacht en concentratie, is er in de ergotherapeutische behandeling ook gekeken naar het planmatig werken. Kim heeft samen met de ergotherapeut een planning gemaakt om te leren voor de toetsweken. Want hoe doe je dat wanneer je eigenlijk nooit plant en gewend bent om alles op de laatste dag te maken en te leren? Een duidelijke weekplanner met tijdsduur heeft Kim meer structuur en houvast gegeven om te leren.

Kim heeft haar toetsweek goed gemaakt en is overgegaan naar het volgende leerjaar. Ook na de zomer heeft ze een goede start gemaakt tijdens de eerste toetsweek en de gegeven adviezen en strategieën weer opgepakt.

‘ Meer focus en betere schoolprestaties door ergotherapie’